جامعه

احساسات ما چگونه بر جسم‌مان تأثیر مثبت یا منفی می‌گذارند؟ – خبر نیوز

ما راه‌های زیادی برای توصیف احساسات خود داریم، مثلاً وقتی عصبانی هستیم «جوش می‌آوریم»، وقتی غمگین هستیم «سینه‌مان سنگین می‌شود» و وقتی هم که خوشحال هستیم «در پوست خود نمی‌گنجیم». تحقیقات نشان داده برای همه این توصیفات توضیحی علمی وجود دارد و دلیل آن این است که احساسات ما نقاط خاصی از بدنمان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

«بار عاطفی» به احساسات انباشته شده‌ای اطلاق می‌شود که ما را زیر بار خود خم می‌کنند و مخل عملکرد بدن می‌شوند. به گفته متخصصان، احساسات سرکوب شده باعث به ارتعاش درآمدن برخی قسمت‌های خاص از بدن می‌شوند.

این احساسات را اگر پردازش نکنیم یا بروز ندهیم، انرژی ای که تولید می‌کنند داخل بدن باقی می‌ماند و ممکن است خود را به شکل تنش عضلانی، درد یا دیگر بیماری‌ها نشان دهد. متخصصان احساسات سرکوب شده را به «یک سد بزرگ در یک شاهراه» تشبیه می‌کنند که مانع گردش آزادانه انرژی می‌شود.

تحقیقی نشان داد که هر احساسی اثری بر بدن دارد

یک گروه از محققان فنلاندی دست به ۵ آزمایش آنلاین با شرکت صدها نفر با پیشینه‌های فرهنگی مختلف زدند.

شرکت کننده‌ها در معرض محرکی قرار می‌گرفتند که احساسات خاصی را ایجاد می‌کرد. همچنین از آن‌ها خواسته می‌شد که بگویند با دیدن محرک‌های عاطفی احساس می‌کردند کدام قسمت از بدن شان فعال شده است و کدام قسمت غیر فعال.

۱- شادی و عشق در همه جای بدن بروز می‌یابد

تحریک عاطفی ناشی از احساس شادی بر روی ماهیچه‌های قرار گرفته درون معده، روده‌ها و مثانه اثر می‌گذارد.

با این حال در مقایسه با شادی، عشق چندان در پاها احساس نمی‌شود.

هر دو احساس باعث ترشح دوپامین و سروتونین می‌شوند، هورمون‌های به اصطلاح «حال خوب» که به تنظیم خلق و خو و احساسات ما کمک می‌کنند. این دو انتقال دهنده عصبی دست به دست یکدیگر می‌دهند و یک تعادل شیمیایی برای تمام بدن ایجاد می‌کنند.

۲خشم عمدتاً در بالا تنه احساس می‌شود و می‌تواند بیشتر روی قلب اثر بگذارد

شاید به همین دلیل این باشد که وقتی دلخور هستیم دلمان می‌خواهد با مشت به چیزی بکوبیم. انرژی این احساس درون دست‌ها شدت می‌گیرد و ممکن است احساس کنیم که باید این انرژی را تخلیه کنیم.

احساس خشم همچنین باعث ترشح آدرنالین می‌شود که ماهیچه‌ها را منقبض می‌کند و فشار خون را بالا می‌برد. برخی تحقیقات هم از وجود ارتباط میان خشم سرکوب شده با ابتلا به بیماری‌های قلبی و ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن، حکایت دارد.

۳ترس و انزجار هم بالا تنه و دستگاه قلبی عروقی را تحت تأثیر قرار می‌دهند

وقتی احساس ترس می‌کنیم بدن با پاسخ «جنگ یا گریز» به آن واکنش نشان می‌دهد که شامل ترشح هورمون‌های اپی نفرین و نوراپی نفرین است که کمک می‌کنند ماهیچه‌های ما برای اقدام شدید آماده شوند.

این هورمون‌ها فعالیت قلب و ریه‌ها را افزایش می‌دهند و مانند هر احساس منفی دیگری، ترس مداوم ممکن است منجر به اضطراب مزمن شود، امری که ممکن است بر حافظه اثر بگذارد و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را بالا ببرد.

۴غم می‌تواند در سر و سینه باقی بماند و افسردگی پایین تنه را از کار می‌اندازد

تحقیقات نشان داده افسردگی ممکن است باعث تغییراتی فیزیکی در مغز شود و می‌تواند به سردرد و التهاب بدنی بیانجامد. احساس غم می‌تواند علاقه به انجام برخی کارها را در ما از بین ببرد.

۵اضطراب در بالای لگن احساس می‌شود و همین قسمت هم هست که تحت تأثیر حمله‌های اضطرابی قرار می‌گیرد

همچون ترس، این احساس هم باعث ترشح آدرنالین می‌شود و تعداد تنفس را بالا می‌برد تا مغز بتواند اکسیژن بیشتری دریافت کند و برای تهدید حس شده آماده باشد. بالا رفتن ضربان قلب، درد قفسه سینه و حالت تهوع، همگی نشانه‌های حمله‌های اضطرابی هستند.

اضطراب مداوم عملکردهای طبیعی بدن را مختل می‌کند و می‌تواند دستگاه ایمنی بدنمان را ضعیف سازد. همچنین اضطراب مداوم می‌تواند ما را در برابر عفونت‌های ویروسی و دیگر بیماری‌ها آسیب پذیر کند.

در اغلب موارد، در هنگام اضطراب، پاهای ما سرد می‌شوند. علت آن ممکن است انقباض عروق خونی باشد که باعث کاهش مقدار خونی می‌شود که به سمت پاها جریان می‌یابند.

۶حسادت بر روی قفسه سینه و سر اثر می‌گذارد و می‌تواند باعث مشکلات قلبی شود

به گفته کارشناسان، حسادت ترکیبی از ترس، اضطراب و خشم است.

این بدان معنی است که انباشت این احساس درون بدن ممکن است باعث بیماری قلبی، افزایش سطح آدرنالین و بی خوابی شود.

روش های مختلفی برای رها کردن بدن از احساسات وجود دارد

پذیرش احساسات خود یا مراجعه به متخصص: ما باید قبل از هر چیزی، احساسات خود را درک و با آن ها ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم راه حل مناسبی برای خود بیابیم.

داشتن تحرک: این‌ها فعالیت‌هایی هستند که به از میان رفتن تنش و انرژی درون بدن کمک می‌کنند: رقص، ورزش‌های کششی، یوگا و همینطور دیگر ورزش‌هایی که با مدیتشن همراه هستند.

فیزیوتراپی یا ماساژ: در روش درمانی «میوفاسیال ریلیز» (Myofascial Release Therapy) تمرکز بر روی «نقاط ماشه ای» (Trigger Points) با اعمال فشار به صورت دستی و انجام حرکات کششی است. این روش‌ها به بهبود حرکت و کاهش درد کمک می‌کنند.

طب سوزنی: در این روش سوزن‌های نازکی را در نقاط خاصی از بدن فرو می‌برند تا اندورفین ترشح شود. از برخی نقاط فشار برای از میان بردن اضطراب و نگرانی هم می‌توان استفاده کرد.

 


لینک منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا