اقتصاد

اقتصاد خرد و طراحی مشاغل جدید در حوزه SME برای رشد اقتصادی خانوارها

زهرا بختیاری صفا: محقق و پژوهشگر در حوزه رفع موانع کسب و کار خانگی:

چرا SMEها فعالند؟

این سوالی است که باید در نگاهی کلان به روشهای نرم اقتصادی به آن نگریسته شود در حال حاضر نزدیک به 81 درصد اقتصاد بنگلادش که امروزه جز پیشرو ترین اقتصادهای جنوب شرق آسیاست توسط کسب وکارهای خانگی هدایت می شود در این نوع کسب وکارها تمایزهایی وجوددارد که در سایر موارد کسب وکاری مشاهده نمی شود :

اول: سهولت ایده پردازی به نحوی که ایده های خلاقانه به سرعت شیوع پیدا نموده واجرایی می شوند.

دوم: همبستگی اقتصادی کلیه افراد با یکدیگر: اکثر فعالیت های اقتصادی در بخش کسب وکارهای خانگی توسط افراد همفکر که دارای یک هژمونی وسینرژی مثبت هستند اداره می شود و این روند اتخاذ تصمیم گیری ونیز توسعه فعالیتهای شغلی را به آسانی میسر می نماید.

سوم: قدرت بالای رقابت پذیری: باتوجه به آنکه کسب وکارهای خرد هزینه های بالاسری کمتری دارند لذا بهتر می توانند در راستای رقابت باسایر کسب وکارها خودرا بروز دهند واین امر به عنوان وجه تمایز این قبیل کسب وکارها شناخته می شود .

چهارم: سهولت هزینه در کسب وکارهای خرد خانواری بسیار ساده تر می باشد و در بروکراسی که همواره ماکس وبر از آن به عنوان چرخه پردردسر یاد می کرد در این نوع کسب وکارها وجود ندارد.

آیا رشد اقتصادی خانوارها با فرآیند اقتصاد خرد مرتبط است؟

اقتصاد خانوارها قرنها قبل از انقلاب صنعتی ماهیت خودرا نشان داده است. کسب وکارهای خانگی نیازمند حمایت نیستند بلکه نیازمند توجه به ارزش های اقتصادی موجود در این نوع کسب وکار می باشند در سال گذشته بیش از نیمی از کسب وکارهای موجود در هانوی وهوشی مینه ویتنام را کسب وکارهای خانگی تشکیل می دادند وغالبا با رویکرد تامین منافع اقتصادی برای کسب وکارهای بزرگ شکل یافته اند به عنوان یک الگوی واحد به این نوع کسب وکارها می توان عنوان “ناجی” داد زیرا امروزه بسیاری از این نوع کسب وکارها توانسته اند به سهولت وضعیت بغرنج بیکاری را در بین بسیاری از خانوارها کم نمایند به عنوان مثال می توان به سنت غذاهای خانگی اشاره نمود در سالهای گذشته حجم نقدینگی در صنعت غذای جهانی بیش از 4 هزار میلیارد دلار بوده است واین فرآیند سبب شده است غالب کسب وکارهای موجود جهانی رو به سوی این دسته کسب وکارها داشته باشند اولویتهایی که این شکل کسب وکاردارد از جمله اعمال سلیقه عالی در طبخ غذا، توزیع به موقع،در نظر داشتن سلایق افرادی که به صورت مشتری فعالیت می نمایند وارتباط سازنده با افراد تامین کننده کالا.

باتوجه به رشد نقدینگی موجود درجامعه مسلما از فرآیند اقتصاد خرد می توان به توسعه این فعالیت ها پرداخت عمده فعالیت هایی که اقتصاد خرد می تواند برای این فعالیت های خانگی انجام دهد عبارتند از:

ارایه مدلهای اقتصادی پیشرو برای کسب وکارهای خانگی

ارایه وامهای کم بهره

رشد دانش اقتصادی خانوارها درزمینه کسب وکار

ارایه مهارتهای اقتصادی زود بازده

توان افزایی افراد جهت بهبود فضای کسب وکار

ارایه روشهای نوین بازاریابی وفروش حرفه ای به کسب وکارهای خانگی

مدل اعتماد سازی درروش کسب وکارهای خانگی

نتیجه گیری:

با توجه به تلاطم های اقتصادی موجود در جامعه ونیز فرآیند رکود اقتصادی ناشی از کرونا مسلما باید نگاه مساعدتی به کسب وکارهای خانگی داشته باشیم زیرا در روند فعالیت های اقتصادی ضمن آنکه سود حاصله آنها کمتراز سایر بخش های اقتصادی می باشد  همچنین می توانند روند بیکاری موجود ( به شکل فصلی ویا غیر فصلی) را به شدت کاهش دهند و روش معقولانه ای را در جهت تغییر باورهای غیر علمی در عمل به اقتصاد خانوارها ایجاد نمایند.

 

کد خبر: ۱۳۰۳7

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا