فرهنگ

تشریح جزییات رویداد ملی گرافیک/ هر روز غلط‌ها را لاک می‌گیریم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری اولین رویداد ملی گرافیک «ورود کودکان ممنوع» با موضوع معضلات اجتماعی پیرامون کودکان کار و خیابانی در بخش‌های پوستر، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور دوشنبه ۳۰ خردادماه در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست، علی فزوزانفر رئیس حوزه هنری استان تهران، محمود علی‌گو مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی، قادری قائم مقام سازمان زیباسازی شهر تهران، داوود ضامنی مدیر دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری و علی حیاتی دبیر و مسئول کارگاه‌های رویداد «ورود کودکان ممنوع» حضور داشتند.

محمود علی‌گو مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در ابتدای نشست گفت: سازمان بهزیستی در حال حاضر ۱۴ هزار کودک کار و خیابانی را ساماندهی کرده و امسال وارد عرصه کودکان کار خواهیم شد. در موضوع کودکان زباله‌گرد شهرداری‌ها وظیفه دارند و نوع همکاری‌ها باید مشخص شود. مساله این است که ما چالش اساسی را حل نمی‌کنیم و هر روز غلط‌ها را لاک می‌گیریم ولی باید به این موضوع توجه کنیم کودکان کار نتیجه اتفاقات و رخدادهای دیگر اجتماعی هستند و اگر آن اقدام اولیه حل شود اینها دیگر وجود نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: در موضوع کودکان سر تقاطع و چهارراه‌ها، بازار (سر چهارراه) تعیین کننده است و می‌تواند ایجاد فرایند کند و این بازار نتیجه اتفاقاتی است که کودک به دلیل آسیب‌هایی که دیده می‌تواند کار کند و درآمد داشته باشد. وجود بازار چهارراه‌ها، یکی از مسائل اصلی محسوب می‌شود و از طرف دیگر قبول نمی‌کنند وارد فرآیند کمیته امداد و بهزیستی شود.

کودکان کار و خیابانی اولین برنامه از سلسله برنامه‌های «ورود کودکان ممنوع» است و این موضوع باید اولین مجموعه برنامه باشد که به آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد، چراکه این آسیب زاییده شده خود ماست و نتیجه کم کاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما استعلی‌گو با بیان اینکه کل فرایند ساماندهی نقص دارد، گفت: علاوه بر موضوعاتی که با آسیب‌های اجتماعی با آنها مواجهیم، باید فکری جدی درباره اتباع نیز داشت چراکه حتی هزینه کردن اتباع برای سکونت‌شان، چند برابر معمول است.

وی با اشاره به رویداد «ورود کودکان ممنوع» و تأثیر آن اظهار کرد: کودکان کار و خیابانی اولین برنامه از سلسله برنامه‌های «ورود کودکان ممنوع» است و این موضوع باید اولین مجموعه برنامه باشد که به آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد، چراکه این آسیب زاییده شده خود ماست و نتیجه کم کاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما است.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه این مساله نباید رها بماند، گفت: همیشه خودم را دروازه‌بان ترسیم می‌کنم که همه بازیکنان کنار رفته‌اند و قرار است بازیکنان طرف مقابل به دروازه‌بان گل بزنند. بنابراین موضوع کودکان خیابانی اطلاع‌رسانی، فرهنگسازی و آموزش می‌خواهد.

علی حیاتی دبیر اولین رویداد گرافیک «ورود کودکان ممنوع» با اشاره رویکردهای این رویداد گفت: واقعیت این است که وظیفه رویداد این است که در سه بخش گرافیک، تصویرسازی و کارتون در خدمت هنرمندان باشیم و اساتیدی چون صابر شیخ‌رضایی و میکائیل براتی برای کارگاه‌ها انتخاب شده‌اند. در واقع هدف اصلی ما، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی بخشی از جامعه برای پاسخ به پرسش‌هایی است که در جامعه با آنها مواجه هستیم.

وی بیان کرد: بر اساس انتخاب اساتید و داوران در هر بخش ۱۵ اثر را حائز انتشار و پخش در بیلبوردهای معرفی می‌کنیم که ممکن است الزاماً نمایش شهری آنها اثرگداری سریع نداشته باشد ندارد و نباید توقع داشت با چندین پوستر در سطح شهر به نتیجه مطلوب دست یابیم، چراکه کار فرهنگی، کاری مداوم و تدریجی است.

حیاتی اظهار کرد: خروجی‌های شهرداری و زیباسازی بستگی به کیفیت خروجی‌ها دارد و طبیعتاً ۴۵ اثر خوب را پیش‌بینی می‌کنیم داشته باشیم و امیدواریم با ۱۰ الی ۱۵ اثر خوب را شاهد باشیم.

وی در انتقاد به این تفکر که کثرت آثار باید باشد، گفت: از یکجایی به بعد انگار فکر می‌کنیم با تعدد کارها اثرگذاری بیشتر می‌شود که اینطور نیست و حتی ممکن است با بازخورد منفی مواجه شویم. از طرف دیگر، نفس این کارگاه، یک رویداد خوب است. از آنجایی که هنرمندان از خیلی موارد اطلاعی ندارند و همین هم‌نشینی با محققان و مسئولان شهری سبب می‌شود که خروجی مناسب و هنرمندانه‌ای داشته باشیم و اگر اینطور نباشد و رویداد ادامه‌دار نباشد، هر چه هزینه کنیم، دور ریخته‌ایم.

در ادامه قادری قائم مقام سازمان زیباسازی شهر تهران نیز گفت: کودکان کار منحصر به سر چهارراه‌ها نمی‌شوند و مسایل‌شان نیز منحصر به کارشان نیست و شاید کمترین مساله، کار آنها حساب می‌شود. مسئولان و هر کدام از ما مسئولیتی داریم که در رابطه با توانمندسازی این کودکان حرکتی کنیم.

وی بیان کرد: در این رویداد سعی داریم جامعه شهروندان را حساس‌تر کنیم تا از کنار تابلوها و دیوارنگاره‌های شهری به سادگی عبور نکنند و امیدواریم گامی کوچک در راستای وظیفه اجتماعی خود انجام دهیم.

قادری همچنین به اهمیت ابعاد مختلف در تبلیغات اشاره کرد و افزود: ابعاد این فرهنگسازی بستگی به خروجی کارگاه و رویداد دارد چراکه هنوز آثار استخراج نشده‌اند و اینکه چه قابلیتی دارند هنوز مشخص نیست.

علی فروزانفر رئیس حوزه هنری استان تهران نیز یکی از مسائل امروز را مساله و دغدغه آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: نهادهایی هستند که مستقیماً به این موضوع می‌پردازند و جای نهادهای فرهنگی و هنری جدی در این عرصه خالی بوده است. بنابراین حوزه هنری و به تبع، حوزه هنری استان تهران تصمیم گرفته پاسخ‌های هنرمندانه به آسیب‌های اجتماعی بدهد و این موضوعی که در این رویداد تعریف شده بنا است که تولید اثر داشته باشیم.

وی بیان کرد: استانداری شهر تهران تصمیم مجدانه در این زمینه دارد و می‌توانم بگویم تهران در این موضوع، قیام کرده تا در بخش‌های مختلف بتواند این معضل را حل کنند. در این جریان، ترکیب فکر شده و حرفه‌ای شکل گرفته است که امیدواریم به ثمر برسد.

فروزانفر درباره جوایز رویداد نیز عنوان کرد: در بحث جوایز، براورد ما میانگین ۲۵۰ میلیون تومان است، البته دست اعضای هیأت داوران باز است و بسته به کارهای ارائه شده، امتیازدهی می‌کنند و آثار تعیین سطح می‌شوند.

رئیس حوزه هنری استان تهران تاکید کرد: هدف ما فرهنگسازی برای شهروندان و جامعه و ایجاد حس مادرانه و مدرانه نسبت به یک کودک کار است و اینکه جامعه چه نقشی در قبال این کودکان دارد و اکران شهری آثار یک رویکرد مردم‌محور است که مخاطبش را تک تک شهروندان می‌داند.

داوود ضامنی مدیر دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری نیز در این نشست بیان کرد: قریب به ۶ ماه است که در این زمینه مطالعه می‌کنیم و هر چه جلوتر می‌رویم می‌بینیم ابعاد پیچیده‌ای دارد که با استانداردهای جهانی قابل مقایسه نیست. بروز این آسیب اجتماعی به کج‌کارکردی ساختارهای دولتی و تصمیمات نادرست برمی‌گردد. بخشی از کار هم به ساختار حقوقی کشور و همچنین تعارض منافعی که بین برخی دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: در این زمینه ما فکر می‌کنیم هنرمندان درک بهتری از اساتید اجتماعی و انتقال و فهم آن در قالب یک اثر هنری دارند. باندهای سازمان‌یافته‌ای که نگاهی استعماری به کودکان کار دارند، بحث دیگری است که سبب شده کودکان کار به کلان‌شهرها محدود نشود. تنها راه شاید این باشد که بر فرهنگ عمومی تأثیرگذار باشد.

ضامنی افزود: نگاه جمهوری اسلامی فارغ از جنسیت و قومیت است و ما درصددیم که کودکان را با نگاه انسانی بنگریم و قصد داریم این پدیده را دستمایه گروه‌های سیاسی کنیم.

وی با بیان اینکه از ظرفیت فیلم کوتاه و صد ثانیه‌ای نیز در این موضوع بهره می‌گیریم، تاکید کرد: نتیجه این مهم، پس از تعاملات با سازمان سینمایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیر دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری با بیان اینکه نگاه درآمدسازی به آثار نداریم، گفت: ما این کار را در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود در حوزه هنری می‌دانیم و احساس کردیم باید از ظرفیت‌های حوزه هنری برای کمک به نهادهای مؤثر داشته باشیم. از همین رو ما دست نهادهایی که در این زمینه با ما همکاری داشته باشند، می‌فشاریم.


لینک منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا