جامعه

روزه داری در ماه رمضان فشارخون را کاهش می دهد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، نویسنده مطالعه «رامی الجعفر» و تیم تحقیقاتی وی ۸۵ شرکت کننده در رده سنی ۲۹ تا ۶۱ سال را در پنج مسجد در لندن مورد ارزیابی قرار دادند و فشار خون سیستولیک (عدد بالا) و دیاستولیک (عدد پایین) را قبل از ماه رمضان و مجدداً بلافاصله پس از ماه رمضان اندازه گیری کردند.

بعلاوه آنها از شرکت کنندگان خواستند که سه روز قبل و در طول ماه رمضان، مواد مصرفی در رژیم غذایی شأن را ارائه دهند.

پس از در نظر گرفتن متغیرهایی مانند سن و جنسیت، آنها به طور متوسط کاهش فشارخون سیستولیک ۷.۲۹ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک ۳.۴۲ میلی متر جیوه در روزهای بعد از ماه رمضان را تشخیص دادند.

این نتایج در مورد افراد سالم و همچنین افراد مبتلا به فشارخون بالا و دیابت صادق بود.

الجعفر، سرپرست تیم تحقیق از کالج امپریال لندن، می‌گوید: «اکثر مطالعات قبلی در کشورهایی انجام شده است که شرکت کنندگان از یک نژاد هستند، از یک نوع غذا استفاده می‌کنند و فرهنگ یکسانی دارند. اما در مطالعه ما شرکت کنندگان متنوعی از فرهنگ‌های مختلف از انواع مختلف غذاها استفاده کردند، بنابراین این اولین مطالعه‌ای بود که می‌توانیم آن را جامعه‌محور توصیف نماییم.»

وی در ادامه افزود: «این بدان معناست که تأثیر روزه داری ماه رمضان بر فشارخون به دلیل متغیرهای دیگر نیست.»

محققان این مطالعه، تجزیه و تحلیل ۳۳ مطالعه انجام شده در کشورهایی مانند ایران، پاکستان و ترکیه و در مجموع ۳۲۱۳ شرکت کننده را در مطالعه خود قرار دادند. افرادی که در آن مطالعات بودند فشار خون پایین‌تری پس از روزه داری در ماه رمضان داشتند.

اما چرا روزه داری باعث کاهش فشار خون می‌شود؟ محققان حدس می‌زنند که این نتیجه یک تغییر متابولیک است که پس از هشت تا ۱۲ ساعت نخوردن، هنگامی رخ می‌دهد که بدن به جای گلیکوژن شروع به سوزاندن کتون می‌کند.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که محدودیت در مصرف کالری می‌تواند عوامل خطر قلبی عروقی و همچنین حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

الجعفر گفت: «روزه گرفتن یک راه ایمن و مؤثر برای کاهش موقت فشارخون است، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا روزه داری منظم می‌تواند راه مؤثری برای کاهش فشارخون در بلند مدت باشد.»


لینک منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا