جامعه

ضرورت معاینه چشم افراد بالای ۴۰ سال/خطرات تهدید کننده بینایی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر، سید فرزاد محمدی، با اشاره به ضرورت توجه به پیشگیری و اینکه بسیاری از بیماری‌های چشمی با پیروی از سبک زندگی سالم قابل پیشگیری هستند، افزود: منظور از سبک زندگی سالم، تغذیه سالم و اتخاذ عادت‌های صحیح زندگی است. برای داشتن سبک زندگی سالم حفظ وزن مناسب از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش، کنترل قندخون، فشارخون و چربی‌خون، خودداری از مصرف سیگار و الکل، تغذیه سالم، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، گامی مهم جهت حفظ وزن مناسب، کنترل چاقی و پیشگیری از بیماری‌هایی از قبیل دیابت است که همه این موارد می‌توانند بر سلامت بینایی تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: مواد مغذی که به حفظ سلامت بینایی کمک می‌کنند عبارتند از: ویتامین A، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی شیرین، سبزیجات با رنگ نارنجی مثل هویج و کدو تنبل، ویتامین A , E ،مرکبات مثل پرتقال و لیمو، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، ویتامینC Eبادام، آووکادو، تخم‌آفتابگردان، امگا ۶، امگا ۳، سبزیجات با برگ سبز، کلم بروکلی، روی یا زینک، حبوبات.

محمدی اظهار داشت: اگرچه داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های چشمی کمک کند، محافظت و مراقبت از چشم‌ها نیز به همان اندازه، اهمیت دارد. خطرات تهدید کننده بینایی در زندگی، متنوع و شامل نور شدید خورشید، حوادث محل کار و قرارگرفتن طولانی ‎مدت در معرض صفحه نمایش است.

وی در خصوص اقدامات لازم برای محافظت از چشم گفت: استفاده از عینک‌های محافظ، حفاظت از چشم در برابر اشعه‌های مضری مانند اشعه فرابنفش خورشید امری ضروری است. استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد، ساده‌ترین راه برای محافظت از چشمانمان در برابر پرتوهای مضری است که در خارج از خانه با آن روبرو می‌شویم. محیط کار امن نیز برای سلامت بینایی حائز اهمیت است.

محمدی ادامه داد: اگر به واسطه کار با مواد شیمیایی خطرناک، پرتوهای مضر، ذرات پرتاب شونده و گرمای بیش از حد سر و کار داریم، می‌بایست از عینک‌های محافظ استاندارد منطبق با شرایط محیط کارمان استفاده کنیم.

مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم، تمیز کردن مواد آرایشی را با اهمیت دانست و گفت: مراقبت صحیح و پاکسازی درست پس از استفاده از مواد آرایشی، امری ضروری در حفظ سلامت چشم است و می‌تواند از بروز مشکلاتی مانند خشکی چشم و واکنش‌های حساسیتی جلوگیری کند.

محمدی افزود: در دنیای امروز که استفاده از تکنولوژی بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شده است، کاهش مدت زمان استفاده و استراحت بین استفاده‌های طولانی‌مدت از صفحات نمایش دیجیتالی (گوشی همراه، تبلت و رایانه)، امری ضروری درجلوگیری از علائمی مانند خستگی چشم، سردرد، خشکی چشم و مشکلات عضلانی، اسکلتی است.

وی ادامه داد: علائم ذکر شده تحت عنوان «سندرم بینایی وابسته به رایانه» یا «خستگی چشم دیجیتالی» نامیده می‌شود.

محمدی بیان کرد: جهت به حداقل رساندن علائم بینایی و اسکلتی، عضلانی و افزایش بازدهی، توجه به پلک‌زدن آگاهانه (ارادی)، استراحت‌های منظم (قانون ۲۰-۲۰-۲۰)، نحوه نشستن صحیح، روشنایی مطلوب، جهت کاهش خیرگی به صفحه نمایش و بهینه‌سازی محیط کار، ضروری است.

وی قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را چنین توضیح داد: بعد از هر ۲۰ دقیقه استفاده از صفحه نمایش دیجیتال، حداقل ۲۰ ثانیه به شیئی در فاصله حدود ۶ متر نگاه کنید.

محمدی، در نظر گرفتن اولویت برای معاینات چشمی را با اهمیت دانست و گفت: مطمئن شویم که معاینات چشمی، جزئی از معاینات پزشکی معمول ما هستند. سلامت چشم خود را در اولویت قرار دهیم و خانواده، دوستان، آشنایان و جامعه را نسبت به اهمیت سلامت چشم و بینایی آگاه کنیم. هر دو سال یکبار معاینه چشم انجام دهیم. اگر بیماری چشمی قبلی داریم و چشم‌پزشک توصیه به انجام معاینات با فواصل کمتر کرده است، به توصیه‌ها پایبند باشیم.

وی تصریح کرد: برای یک معاینه کامل و جامع چشمی برنامه‌ریزی کنیم و از برنامه خود پیروی کرده و آن را انجام دهیم. در یک معاینه کامل چشمی، چشم پزشک برای درک عوامل خطر تهدید کننده بینایی؛ سابقه پزشکی و سابقه خانوادگی را مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس با ارزیابی دید دور و نزدیک، شماره چشم و معاینه داخل چشمی (به کمک قطره‌های گشاد کننده مردمک)، ارزیابی جامع و کاملی از وضعیت سلامت بینایی به دست می‌آورد تا براساس این اطلاعات، بهترین تصمیم را جهت حفظ سلامت بینایی و چشم اتخاذ کند.


لینک منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا