دانش

ضرورت ورود دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان به عرصه شبیه سازها


معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ورود دانشگاه علوم پزشکی مجازی و شرکت های دانش بنیان به عرصه شبیه سازها، دستاوردهای خوبی برای آموزش پزشکی به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی اکبر حقدوست در جلسه‌ای که با هدف توسعه و تولید بکارگیری نرم افزارها و سخت افزارهای شبیه ساز در آموزش پزشکی با حضور مسئولین فعال حوزه نرم افزارها و سخت افزارهای شبیه ساز در آموزش پزشکی در ستاد وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد،ضمن بیان این مطلب، با تأکید بر لزوم ریل‌گذاری مسیر برای آینده اظهار داشت: لازم است بدنه آموزش پزشکی کشور با مفهوم شبیه سازها و کاربردهای آن آشنا شوند.

وی افزود: در این راستا می‌توان با اطلاع رسانی گسترده به اساتید، احساس نیاز را در سطح جامعه ایجاد کرد و اگر با اصلاح قوانین و مقررات، استفاده از شبیه سازها به عنوان امتیاز تلقی شود می‌تواند دستاورد اصلاح برنامه‌های درسی (کوریکولوم‌ها) را در پی داشت و مقاطع مختلف می‌توانند از فضای شبیه سازها استفاده بهینه کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در استفاده از شبیه سازها، محدودیتی وجود ندارد و همه رشته‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند افزود: مرحله بعدی، تولید ابزار کاربردی توسط همکاران آشنا به فناوری‌ها و تکنولوژی بر اساس اعلام نیاز متخصصان رشته‌های مختلف است و اگر در حوزه شبیه سازها تقسیم کار انجام شود و به کل بدنه کشور تسری یابد، بازار بین‌المللی فراهم خواهد شد که علاوه بر سخت‌افزارها امکان تولید محصولات نرم افزاری نیز ایجاد خواهد کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر ورود دانشگاه علوم پزشکی مجازی و شرکت‌های دانش بنیان به عرصه شبیه سازها، تاکید کرد: از دیگر اقدامات مؤثر می‌توان به ورود شبیه سازها و تولیدکنندگان برتر این حوزه به جشنواره مطهری، ارتباط مؤثر معاونت آموزش با معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و در پی آن، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، راه‌اندازی دوره‌های کوتاه مدت در مسیر توانمندسازی اعضای هیأت علمی و سپس دوره فلوشیپ شبیه سازها و راه‌اندازی جایگاه بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد.

در ادامه دکتر رضایت رئیس کمیسیون رهیافت همگرایی، گزارشی از پیگیری‌های انجام شده در سطح معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و حوزه آموزشی و تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و تجربیات دانشگاه‌های علوم پزشکی و شرکت‌های دانش بنیان فعال و حمایت‌های صورت گرفته در این حوزه بیان کرد.

در همین زمینه دکتر جغتایی با بیان مهارت‌های مورد نیاز دانشجویان و چالش‌های پیش رو، به بررسی مزایا و کاربردها و ملاحظات شبیه سازها در سلامت و علوم پزشکی پرداخت و گفت: شبیه سازی یک روش کمکی یا جایگزین است که دانشجویان، مهارت‌های مختلف را در محیط امن و بدون ترس، آموزش می‌بینند و استفاده می‌کنند و امروزه به دلیل دسترسی آسان و همکاری مشتاقانه بیماران در دنیا مورد اقبال و توجه قرار گرفته است.

به گزارش مفدا، در این جلسه پیشنهاداتی در زمینه تأمین سیستم عامل، برگزاری دوره‌های آموزش برای اساتید در حوزه شبیه سازها، تمرکز مراکز تحقیق و توسعه معاونت آموزشی دانشگاه‌ها روی موضوع شبیه سازها، تشکیل کارگروه جهت تسریع امور، انجام فرایند شبیه سازی به صورت آزمایشی، برگزاری سمپوزیوم و سمینار، فهرست کردن کارهای انجام شده در سطح کشور به منظور پیشگیری از تکرار و تأسیس واحدی ویژه در راستای گسترش شبیه سازی در دانشگاه‌ها مطرح شد.

انتهای پیام


لینک منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا