دانش

فهم عمیق‌تر از «نسبت علم و الهیات» در پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی دنبال می‌شود

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، ابوتراب یغمایی عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری از جمله مأموریت‌های این مرکز را کوشش برای فهم بهتر و عمیق‌تر از نسبت علم و الهیات و همچنین ترویجِ اندیشیدن دربارۀ نسبت آن‌ها دانست و افزود: مرکز علم و الهیات همچنین قصد دارد تا دربارۀ چالش‌های خصوصاً اخلاقیِ حاصل از فناوری‌های جدید که باتوجه به تزهای الهیاتی حاصل شده‌اند پژوهش‌ انجام دهد.

وی گفت: این مرکز در نظر دارد این دو مأموریت را از طریق برنامه‌های متنوع پژوهشی – آموزشی – ترویجی و همچنین با کمک گرفتن از متخصصان دانشگاهی و حوزوی سراسر کشور به انجام رساند. به گفته وی، مرکز علم و الهیات دانشگاه شهید بهشتی متعهد است که خصوصاً فعالیت‌های پژوهشی را در سطح بین‌المللی تعریف کرده تا از این طریق در گفتمان بین‌المللی این حوزه نقش‌آفرین باشد. 

یغمایی درخصوص برنامه های دیگر این مرکز تاکید کرد: برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌‌های آموزشی و مدارس فصلی برای ترویج کاوش دربارۀ نسبت علم و الهیات، حمایت از پایان‌نامه‌های برتر در حوزۀ علم و الهیات، حمایت از تألیف و ترجمۀ کتاب‌های خصوصاً آموزشی در حوزۀ علم و الهیات، برگزاری سمینارهای بین‌المللی و ملّی در حوزۀ علم و الهیات، مشارکت در تأسیس رشتۀ علم و الهیات در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و همچنین حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی از جمله فعالیت‌های این مرکز خواهند بود. 
به گفته این عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری ،مرکز علم و الهیات موضوع‌های پژوهشی خود را در پنج محور پیش بینی کرده است.

وی گفت: این محورها شامل 1) علوم فیزیکی، فناوری‌های مرتبط و الهیات2)علوم و فناوری‌های زیستی و الهیات3) علوم شناختی، فناوری‌های مرتبط و الهیات 4) علوم اجتماعی، علوم انسانی و الهیات و 5) مباحث عمومی علم و الهیات است.
وی افزود: از جمله مسائل و موضوعاتی که مورد توجه این مرکز قرار دارند می‌توان به مقایسۀ مدل‌های کیهان‌شناختی و شروح الهیاتی از شرایط اولیه و چگونگی پیدایش عالم، سرانجام جهان از منظر فیزیک و الهیات، فعل الهی خاص و قوانین طبیعت، مقایسۀ مدل‌های زیست‌شناختی و شروح الهیاتی از چگونگی خلق انسان، طراحی هوشمند و نظریۀ تکامل با انتخاب طبیعی، فناوری‌های زیستی و چالش‌ آن‌ها برای نظام‌های اخلاقی، نسبت الهیات اسلامی و علوم اجتماعی مدرن، مسألۀ مشارکت دینداران در نظام‌های سیاسی مبتنی بر دلیل عمومی و همچنین مدل‌های تعامل علم و الهیات اشاره کرد.

انتهای پیام/ 



لینک منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا