دانش

لزوم ترمیم هرم اعضای هیات علمی دانشکده های دندانپزشکی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


دکتر مهدی کدخدازاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به موضوع افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی که همزمان با موضوع افزایش ظرفیت رشته پزشکی پیگیری می شود، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۸ کشور دارای ۵ دانشکده دندانپزشکی بود که این تعداد در سال ۷۸ به ۱۸ دانشکده رسید و اکنون بیش از ۴۰ دانشکده دندانپزشکی در سطح کشور وجود دارد.

وی افزود: اما متاسفانه در برخی از استان های کشور این دانشکده ها بدون توجه به زیرساخت ها، امکانات و تجهیزات و مهم تر از همه نیروی انسانی ایجاد شدند. هنوز بسیاری از دانشکده های دندانپزشکی زیر بار فشار راه اندازی غیر کارشناسی قرار دارند و این عدم توجه به توانایی و امکانات و نیروی انسانی فشار سنگینی را بر آنها متحمل کرده است.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی گفت: دانشکده های دندانپزشکی در حال حاضر با مشکلات زیادی در حوزه تامین نیروی انسانی هیات علمی مواجه هستند و متاسفانه با قوانین موجود دانشکده ها جذابیتی برای جذب اعضای هیات علمی بوجود نیاورده و بیشتر دافعه ایجاد کرده است.

وی گفت: اگر در قوانین تغییری ایجاد نکنیم در آینده دانشکده های دندانپزشکی از اعضای هیات علمی با تجربه و با کیفیت خالی می شوند و باید تدبیری برای آینده این موضوع اندیشیده شود.

کدخدازاده اظهار داشت: این موضوع صرفا به دانشکده های نوپای دندانپزشکی محدود نمی شود بلکه دانشگاه های علوم پزشکی بزرگ نیز در برخی از رشته های تخصصی دندانپزشکی با مشکل مواجه اند و بسیاری از این مشکلات به بی انگیزگی که در میان اعضای هیات علمی بوجود آمده است، بازمی گردد و لازم است تصمیم سازان در این حوزه توجه ویژه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشکده های دندانپزشکی با استانداردهای لازم برای یک دانشکده دندانپزشکی فاصله دارد و اکنون زمان کار بر روی کیفیت آموزش دندانپزشکی است و دیگر زمان تمرکز بر کمیت و شمار دندانپزشکان گذشته است. کیفیت مهارت آموزشی دانشجویان دندانپزشکی از اهمیت بیشتری برخوردار است. هم اکنون کیفیت آموزش فدای کمیت تربیت با تعداد بالای دندانپزشک شده است.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با اشاره به لزوم مهارت آموزی در حوزه دندانپزشکی گفت: پاندمی کرونا هم آسیب جدی به کیفیت آموزش دندانپزشکی وارد کرد. ما در دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی از دانشکده ها نظرخواهی کردیم و قرار شد با همکاری مرکز ملی مهارتی علوم پزشکی کارگروه هایی با همکاری دانشجویان تشکیل شود.

وی افزود: فهرستی از برنامه های مهارتی مورد نیاز برای آموزش مهارتی دانشجویان دندانپزشکی در دوران پساکرونا با هماهنگی مرکز ملی مهارت‌ها تدوین و قرار شده است که این فهرست به دانشکده ها ابلاغ شود.

کدخدازاده گفت: در این مسیر دانشکده های دندانپزشکی از ظرفیت بخش خصوصی در قالب فعالیت هایی که مجوز خود را از مرکز ملی آموزش مهارتی وزارت بهداشت کسب کرده اند، استفاده می کنند. دانشجویانی که در حوزه آموزش مهارتی دچار ضعف هستند می توانند از این دوره ها استفاده کنند البته در کنار آن دندانپزشکان هم می توانند از این خدمات دانشکده ها بهره مند شوند.

وی یادآور شد: هرچند ممکن است تمامی دانشکده ها نتوانند همه دوره ها را برگزار کنند و این خود شاهدی است بر آنچه بار ها گفته ام که دانشکده های دندانپزشکی در شرایط خوبی بسر نمی برند.


لینک منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا