سیاست

مردم خراسان شمالی چشم انتظار نگاه دولت به حل مشکلات زیرساختی 


به گزارش ایرنا، سفرهای استانی آیت الله رییسی در استان های دیگر با برکات زیادی همراه بود و اکنون قرار است پایان هفته جاری، خراسان شمالی میزبان رییس قوه مجریه باشد تا با همت دولت سیزدهم، دغدغه ها و مشکلات در حوزه زیرساختی به خط پایان نزدیک شود.  

توسعه هر جامعه به ایجاد جاده ها به عنوان زیرساخت حمل و نقل گره خورده است اما مشکلات این شریان حیاتی در استان محروم خراسان شمالی سال های سال متورم و انباشته شده است و اکنون و در آستانه سفر کاروان دولت به این خطه از کشور، چشم امید مردم به دستان رییس جمهور است تا درمانی برای این درد داشته باشد.  

خراسان شمالی بهره از داشتن محور آزادرهای ندارد، بهره مندی مردم استان از داشتن راه های اصلی و بزرگراهی هم کمتر از میانگین کشوری است و البته راه های روستایی هم در این خطه از کشور که ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند هم وضعیت در خور شان ندارد این در حالی است که به لحاظ روستایی بودن استان، تا ۷۰ درصد از مردم آن به نوعی از کاربران راه های روستایی محسوب می شوند.    

مناسب بودن راه های ارتباطی سبب آسان سازی در رفت و آمدها و انجام حمل و نقل می شود از این رو اولین چیزی که سرمایه گذاران در سرمایه گذاری به دنبال آن است، وجود بسترهای مناسب ارتباطی بهتر و راحت تر می توانند به بازارهای هدف دست پیدا کنند و اگر این بسترها فراهم نباشد سبب بی انگیزگی سرمایه گذاران می شود. 

در خراسان شمالی با وجود اقدامات و پیگیری هایی که انجام شده هنوز کمبودهای بسیار در زمینه راه ها و جاده ها وجود دارد به طوری که در این استان هنوز یک کیلومتر آزاد راه ایجاد نشده و این یک ضعف و نقص در این زمینه است. 

پروژه راهسازی و ایجاد بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان هنوز کامل نشده و ایجاد بزرگراه ها هنوز به شاخص و میانگین کشوری نرسیده است. در این زمینه و برای تکمیل پروژه چهار خطه کردن مسیر بجنورد به جنگل گستان نیاز است حمایت ها بیشتر و ویژه باشد تا این بزرگراه زودتر به صورت چهارخطه زیر بار ترافیک رود و بسترهای حمل نقل بیش از پیش فراهم شود.

چهار بانده شدن محور بجنورد به اسفراین هم از دیگر پروژه های راهسازی است که بهره برداری از آن تاثیر زیادی در فراهم شدن بستر حمل و نقل و افزایش انگیزه سرمایه گذاران برای حضور در استان دارد.

جابه جایی ها و حمل و نقل بار، بیشترین هزینه های تولید در یک سرمایه گذاری را به خود اختصاص می دهد و در این باره تازمانی که جاده ها از استاندارد لازم برخورد دار نباشد و سیستم حمل و نقل مناسب نباشد، هزینه های جابه جایی کالا بالا می رود و به دنبال آن، قیمت تمام شده تولید محصول در واحد تولیدی نیز افزایش می یابد. در این شرایط با بالا رفتن قیمت تمام شده تولید، توان رقابت در بازار برای تولید کننده کاهش می یابد.

وجود راه ریلی یک از مزیت های ارتباطی در انجام فعالیت های اقتصادی است اما در خراسان شمالی وجود راه ریلی در جاجرم تنها مزیت استان در این زمینه است و شرکت آلومینا برای صادرات محصولات خود در همان شهر می تواند بارگیری داشته باشد. 

وجود بسترهای حمل و نقل ریلی سبب می شود تا هزینه ها کاهش یافته و قیمت تمام شده تولید نیز پایین آید. نبود همخوانی ها در حساب و کتاب هزینه و تولید در شرایطی که حمل و نقل ریلی مهیا نیست و جاده ها نیز توانمندی لازم را ندارند، رغبت را از سرمایه گذار سلب می کند و مانع حضور او در استان می شود زیرا سرمایه گذار در سرمایه گذاری ها به دنبال سود است و مدام در حال حساب و کتاب هزینه های حمل ونقل و انبار داری و جابه جای ها است.

بنابراین زیر ساخت های حمل ونقل چه در بخش جاده ای، چه ریلی و چه هوایی در رونق فعالیت های اقتصادی تاثیر گذار است. 

در حمل و نقل، وجود خط ریلی در اولویت است و در حوزه اقتصادی به طور یقین راه آهن گرگان-بجنورد-مشهد، زیر ساختی ترین، محوری ترین و اساسی ترین پروژه است و اگر در این استان پیگیری و اجرایی شود تحول بسیار بزرگی ایجاد می کند و بستر خوبی در حمل و نقل بار و مسافر است.

این پروژه ریلی در رونق اقتصادی استان بسیار تاثیرگذار است و یک نیاز برای رونق فعالیت های اقتصادی در استان است.

راه آهن جوین -اسفراین -بجنورد خراسان شمالی را به خط ریلی سراسری متصل می کند و این خط ریلی در حمل بار نقش بسیار تاثیرگذار خواهد داشت اما کارشناسان می گویند این پروژه در بخش مسافر نمی تواند خیلی نقش آفرین باشد.

خراسان شمالی میان دو مقصد مسافرتی زیارتی (مشهدالرضا) و سیاحتی (استان های شمالی) قرار گرفته است و هر ساله مسافران زیادی در محورهای این استان تردد دارند. اجرا شدن و بهره برداری از راه آهن مشهد-بجنورد-گرگان می تواند در بخش جابه جایی مسافر کمک شایانی به استان داشته باشد.

بر اساس اعلام راه و شهرسازی، برای پاسخ به نیازها باید سه هزار کیلومتر راه در محورهای روستایی، اصلی و بزرگراهی استان ساخته شود.

به طوری که بر اساس بررسی های انجام شده باید بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی، ۳۸۵ کیلومتر راه اصلی و ۱۶۷ کیلومتر بزرگراه در استان ساخته شود.  

در کشور ۵۳ درصد از راه های روستایی آسفالت است اما برخورداری روستاییان استان از راه آسفالته ۴۴ درصد است که این رقم ۱۰ درصد از میانگین کشوری پایین تر است.

طول راه های روستایی استان چهار هزار و ۶۵۲ کیلومتر است و اکنون ۲ هزار و ۱۷ کیلومتر راه در محورهای روستایی استان ساخته شده است.

برای ارتقای شاخص بهره مندی روستاییان از راه مناسب باید ۲ هزار و ۶۳۵ کیلومتر ساخته شود. 

بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی، ۱۸۶ خانوار ساکن در ۴۸ روستای بالای ۱۰۰ خانوار استان راه مناسب ندارد. برای تامین راه مناسب در این روستاها ۲۲۰ کیلومتر راه باید ساخته شود. 

بیشترین روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار که راه مناسب ندارد مربوط به شهرستان های بجنورد، رازوجرگلان، مانه و سملقان و شیروان است که با توجه به وضعیت و شرایط توپوگرافی و بالابودن هزینه راهسازی در این شهرستان ها، نیاز به اقدام فوری در این زمینه وجود دارد. 

اکنون ۱۸ روستای بالای ۱۵۰ خانوار هم از داشتن راه مناسب بی بهره اند و ۲۰۵ روستا بالای ۲۰ خانوار استان با ۱۶ هزار ۲۷۷ خانوار جمعیت راه مناسب ندارند.

طول راه های روستایی استان چهار هزار و ۶۵۲ کیلومتر است که ۲.۲ درصد از طول راه های روستایی کشور را دارد. طول راه های فرعی استان هم ۷۴۵ کیلومتر است که معادل ۱.۷ درصد از راه های فرعی کشور است.

طول راه های اصلی استان هم ۴۲۵ کیلومتر است که معادل ۱.۶ درصد از راه های اصلی کشور است.

در خراسان شمالی تنها ۱۸۱ کیلومتر بزرگراه اجرا شده است که در این زمینه سهم استان از بزرگراه های کشور کمتر از یک درصد است. 


لینک منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا