دانش

وزیر علوم: هر دانشگاه در رشته مورد نظر باید به مرجع تخصصی تبدیل شود


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا محمدعلی زلفی گل که روز چهارشنبه با موضوع اولویت های اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سخن می گفت، افزود: انجام این کار با سیاست های تشویقی و تهیه آیین نامه ها مقدور است و هدف آن نیز بر مرجعیت علمی شدن برای کشورهای همسایه است.

وی توضیح داد: افرادی که بروندادهای خاصی در زمینه علم و فناوری دارند که ارزش مرجعیت داشته باشد، مورد تشویق خاص قرار می گیرند. در این رابطه پیشنهاد دادیم تا دو فدراسیون سرآمدان فناوری و نوآوری و سرآمدان دیپلماسی فناوری و نوآوری در کنار فدراسیون سرآمدان علمی تاسیس شود تا بهترین های هر سال معرفی و قدردانی شوند. 

زلفی گل اظهار داشت: پنج خدمت را در اولویت برنامه های وزارت علوم قرار داده ایم که یکی دیگر از آنها درآوردن مجلات علمی ایرانی تحت نمایه های بین المللی است یعنی این مجلات در پایگاه های علمی دنیا نمایه شوند.

وزیر علوم افزود: در بحث دیپلماسی علمی مقرر شد اساتید و دانشمندان ایرانی با دانشمندان خارج از کشور به شکل تیمی کار کنند به این شکل علم داخلی به دانش جهانی بشری وصل  و فناوری به داخل منتقل شود.

زلفی گل تصریح کرد: انتظار نداریم صرفا پذیرنده باشیم بلکه می خواهیم استادان ایرانی با کشورهایی که نیاز به حمایت دارند به ویژه کشورهای اسلامی و همسایه تعاملات علمی داشته باشند.

وزیر علوم کاهش رشد تعداد شرکت های دانش بنیان در چند سال گذشته نسبت به سال های قبل را یکی از مشکلاتی ذکر کرد که وزارت علوم با آن روبرو بوده و تاسیس معاونت فناوری و نوآوری در این وزارتخانه را به منظور رویش دوباره شرکت های دانش بنیان دانست.

به گفته وی، مدیریت مراکز رشد و نوآوری، پارک های علم و فناوری و شهرک های علم و تحقیقات تحت نظارت این معاونت در وزارت علوم هستند تا امکانات بیشتری نسبت به قبل به آنها تخصیص یابد.

وزیر علوم افزود: مفاهیم دستیار فناوری و پسادکتری فناوری را تعریف کردیم که دانش آموختگان مقطع دکتری بتوانند در قالب فرصت های مطالعاتی در شرکت های دانش بنیان حضور داشته باشند و برای این کار حمایت مالی هم می کنیم.

زلفی گل گفت: در پارک های علم و فناوری هسته های فناوری به قالب شرکت های دانش پایه در می آیند و پس از رشد و بالندگی می توانند به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کرده و مجوز  تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان را کسب کنند.

وی که در یک گفت وگوی رادیویی شرکت کرده بود در پاسخ به این سوال که برای تحقق وعده تقویت هرچه بیشتر دانشگاه های علمی و کاربردی چه کرده، اظهار داشت: طبق برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد اموزش ها در کشور باید مهارتی شود و رسیدن به این درصد نیاز به زمینه هایی دارد در این رابطه به دانشگاه علمی و کاربردی اجازه داده شد تا نیاز صنایع خصوصی مرتبط با این دانشگاه را به صورت رشته یا رشته های تحصیلی موقت و پودمانی تاسیس کند.

وزیر علوم از تامین و تجهیز خوابگاه هایی برای شعب دانشگاه فنی و حرفه ای به منظور جذب بیشتر دانشجو به عنوان حرکتی دیگر نام برد.

زلفی گل از تاسیس سامانه «نان» یا «نظام ایده ها و نیازها» برای هدفمند کردن تحقیقات یاد کرد و افزود: این سامانه تمام نیازهای صنایع خصوصی و دولتی را نمایه می کند و پژوهشگران و دانشمندان و مراکز علمی می توانند با آنها تماس گرفته و نیاز آنها را رفع کنند.

وی به بخش آموزشی صنایع که تامین کننده نیاز آموزش مهارت ها به نیروهای بخش خصوصی و دولتی است اشاره کرد و گفت: این کار به دانشگاه علمی کاربردی واگذار شده و سبب توسعه این دانشگاه است.

زلفی گل افزود: در سامانه نان بخش «جام» یا جستجوی آزمایشگاه مرجع وجود دارد که ویژه محققان است و با ورود به این بخش می توانند آزمایشگاه های علمی که صف متقاضیان کمتر دارد را یافته و از آنها سریعتر خدمت بگیرند.

وزیر علوم گفت:‌ سامانه متمرکز ایده ها و نیازها، حلقه مفقوده تحقیقات نیازمحور بود و ارتباط بین پارک های علم و فناوری و تحقیقات بنیادی بود که اجرایی شد و کارگزار این سامانه هم دانشگاه ها هستند.

زلفی گل از «جان» یا «جریان اقتصادی نوین» به عنوان بخش دیگر سامانه «نان» نام برد که در آن شرکت های دانش بنیان محصولات و تولیدات خود را عرضه می کنند و صنایع می توانند با شرکت مزبور تماس گرفته و از محصولات آن بهره ببرند.


لینک منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا