اقتصاد

توهم باهوشی چیست؟ رازهایی از کتاب‌های ماکان آریا پارسا

دکتر ماکان آریا پارسا از کارآفرینان برتر ایرانی کتابی به نام توهم باهوشی را ترجمه کرده است. او در این کتاب از توهمی به نام «توهم باهوشی» یا در بعد وسیع‌تر آن «توهم باهوشی» صحبت کرده است.

در مقاله پیش رو می‌خواهیم بررسی کنیم و ببینیم چرا «توهم باهوشی» مضر است و چگونه از این توهم دور بمانیم؟


 

 

توهم باهوشی چیست؟ رازهایی از کتاب‌های ماکان آریا پارسا

توهم باهوشی؛ همه ما درگیرش هستیم…!!!

شاید اگر از مردم بپرسیم شما توهم باهوشی دارید یا خیر کسی نباشد که بگوید بله! من توهم باهوشی دارم!

و البته ویژگی اصلی توهم باهوشی، همین است که خود شخص به نوع رفتارش آگاه نیست وگرنه کسی دوست ندارد متوهم باشد!

برای اینکه شما هم خودتان را بهتر بشناسید لطفا تا انتهای این مطلب را بخوانید و فکر نکنید همه آن را بلد هستید!
 
 توهم باهوشی چیست؟

توهم باهوشی دو سطح دارد.

در سطح اول و ساده تر آن حالتی است که ما مطمئن هستیم آنچه خوانده ایم یا دیده ایم ۱۰۰ درصد درست است.

اما سطح دوم آن کاملا پیشرفته تر و خطرات آن بیشتر است.

در این سطح ما فکر می کنیم خیلی بیشتر از چیزی را که یاد گرفته ایم بلد هستیم.

یعنی در تخمین باهوشی و مهارت خود درباره یک موضوع هم دچار اشتباه می شویم.

بنابراین ما دچار یک اعتماد به نفس کاذب خواهیم شد که رهایی از آن ساده نیست.
 
نشانه های توهم باهوشی چیست؟

خوب فکر کنید آیا اینگونه جملات را از دیگران شنیده اید یا خودتان به کار برده اید؟

من خودم می دانستم و نیازی به گفتن شما نبود

این مقاله هیچ چیزی برای من نداشت.

یک سمینار تکراری رفتم هیچ نکته ای نداشت.

کتاب ها تکراری شده اند. من ترجیح می دهم با علم روز باهوشیم را اضافه کنم.

نه! این درست نیست! آنها همه اشتباه می کنند!

شاید دیدن این صحنه در مهمانی ها تکراری باشد که وقتی صحبت از سیاست می شود همه صاحب نظر هستند.

یا زمانی که از عالی ترین سطح اقتصاد کشور صحبت می شود عده ای از دید خود راه حل های فوری و شفابخشی ارائه می‌دهند.

در همان زمان اگر موضوع، نحوه بازی یک تیم ورزشی باشد همه به عنوان متخصصین علم ورزش از اشتباهات مربیان و داوران می گویند.

واقعیت آن است که ما سعی می کنیم از همه چیز سر در بیاوریم و این باعث توهم باهوشی در ما می شود. چیزی که استیون هاوکینگ باهوشیمند بزرگ معاصر آن را نقطه مقابل دانش و بدتر از نادانی می داند.

 
چه چیزهایی باعث توهم باهوشی در ما می شوند؟

این عوامل عمدتاً باعث توهم باهوشی در ما می‌شوند:

 
۱- سیستم پاداش مغزی

هورمونی در مغز به نام دوپامین (هورمون لذت) هست.

وقتی مغز ما دستور ترشح این هورمون را می دهد ما لذت می بریم.

مثلا زمانی که به ما اطلاع می دهند جایزه ای در بانک برنده شده ایم یا وقتی در کنکور قبول می شویم یا مورد تشویق اطرافیان قرار می گیری..

مغز ما می خواهد دائما با ترشح این هورمون شادتر باشیم، بنابراین به دنبال دلیلی برای اینکار می گردد. یکی از مهمترین دلایل مغز برای ترشج دوپامین، این است که ما چیزی را بلد باشیم یا حداقل حس کنیم که بلد هستیم.

هر وقت که چیزی را می دانیم یا مهارتی را بلد هستیم و آن را انجام می دهیم سیستم پاداش مغزی فعال می شود. درست مثل افراد معتاد!
 

 ۲- اهمیت قضاوت دیگران

احتمالا از این جور افراد دیده اید! افرادی که معمولا صحبت دیگران را تکذیب می کنند و به نظرشان دیدگاه خودشان درست است!

این افراد شیفته آن هستند که در نگاه دیگران بسیار متفاوت، باهوش و متفکر به نظر برسند.

حقیقت آنها دوست دارند در نظر بقیه به عنوان فردی که بیشتر می داند شناخته شوند.

این افراد که نام آنها را “همه چیز دان” می گذارم معمولا شنونده های خوبی نیستند. آنها تمایلی به مشورت با دیگران ندارند و می خواهند دانش و علم آنها جدیدتر و متفاوت تر جلوه کند.

توهم باهوشی در این افراد به این علت شکل می گیرد که معمولا کمتر برای دیدگاه های دیگران ارزش قائل هستند.
 
 ۳- فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

تا صدسال پیش نامی از اینترنت و فضای محازی نبود ولی الان پای ثابت همه زندگی هاست.

عضوبت در شبکه های اجتماعی به صورت یک عادت پس از خریدن موبایل درآمده و به منبع اصلی اخبار تبدیل شده است.

شما با خواندن یک متن فلسفی در مورد اگزیستانسیالیسم فقط یک کلیک فاصله دارید. دقیقا به همین اندازه شما به خواندن روش ساخت بمب اتم نزدیک هستید!

بنابراین دنیایی از اطلاعات و اخبار درست و نادرست و سالم و ناقص در دستان شماست. آنقدر سرعت تولید اطلاعات بالاست که زمانی برای تجزیه و تحلیل و بررسی در مورد آنها باقی نمانده است.
 
چطور توهم باهوشی را درمان کنم؟

وقت آن رسیده که دارویی برای توهم باهوشی تجویز کنیم.
 
۱- قبول کنید باورهای شما اصل نیستند

شاید بهتر باشد گاهی وقت‌ها باورهایی که در مورد مسائل مختلف داریم را دوباره بررسی کنیم. ما اغلب فکر می کنیم باورهای ما و باهوشی ما، اصل و غیرقابل انکار هستند.

مثلا ممکن است باور ما این باشد که سرمایه گذاری روی طلا مطمئن ترین روش سرمایه گذاری است. اما چند بار واقعا سعی کرده ایم تحلیل های فنی که این موضوع را رد می کنند بخوانیم؟

این که باورهایی که در ما شکل گرفته اند را اصل ندانیم قدم اول دوری از توهم باهوشی است.
 
۲-باهوشی کافی نیست، مهارت پیدا کنید

برای آنکه مطمئن شوید چیزی را یاد گرفته اید باید ببینید چقدر انجام آن مهارت دارید. تبدیل دانش به مهارت تنها از طریق تمرین و تکرار به دست می آید.
شما برای آنکه توهم باهوشی را درمان کنید نیازمند آن هستید که عمل گراتر باشید. در اینصورت نه تنها از توهم باهوشی دور می شوید بلکه اعتماد به نفس شما هم افزایش می یابد.
 
۳- همیشه موتور یادگیری خود را روشن نگه دارید

سعی کنید از هر اتفاق و از هر چیزی و از هر کسی بیاموزید.

وقتی شما تصمیم می گیرید از هر چیزی بیاموزید به صورت پیش فرض قبول کرده اید که همه چیز را نمی دانید. مثالی است که می گوید ”همه چیز را همه کس داند “. یعنی همه باهوشی ها بین افراد مختلف پحش شده است.

حتی اگر کسی کار اشتباهی از نظر شما انجام می دهد به این بیاندیشید که چه تفکری باعث این رفتار می شود.

آیا اگر شما جای آن شخص بودید باز هم ممکن بود این گونه فکر و رفتار کنید؟ در حقیقت با دانستن ادراک ، شما می توانید همیشه یادگیرنده باشید و از توهم باهوشی دور بمانید.

 

 

توهم باهوشی چیست؟ رازهایی از کتاب‌های ماکان آریا پارسا

 

بیوگرافی و کتاب های دکتر ماکان آریا پارسا

دکتر ماکان آریا پارسا کارآفرین برتر ایرانی که بیش از ۴۰۰ شغل دائمی و تمام وقت ایجاد کرده و بارها مورد تقدیر مقامات رده بالا قرار گرفته است، تلاش می کند با تالیف و ترجمه کتاب های مفید و کاربردی در زمینه‌های سبک زندگی، پیشرفت و توسعه فردی گامی در جهت بهبود شرایط فرهنگی کشور بردارد.

ماکان آریا پارسا کارآفرینی جوان و پویا در سال ۱۳۹۶ دکتر آریا پارسا موفق به اخذ عنوان کارآفرین برتر کشور و مدیر برگزیده فناوری اطلاعات شد و این افتخار دیگری در کارنامه درخشان او بود.

ایشان بیش از ۲۰ عنوان کتاب تالیف و ترجمه کرده است که برخی از این کتاب‌ها در زیر لیست شده‌اند:

·فراتر از استراتژی

·توهم باهوشی ۱

·توهم باهوشی ۲

·تویی که ذهن برنده ای

·رازهای بازاریابی قدرتمند

·آسایش در آرامش

·بازاریابی گوریلی

·استوار

·بازاریابی نوگرا

·ناگفته‌های تاریخ تفکرات مدیریت

·مذاکره با دستان خالی

·بازاریابی و کسب و کار اسلامی

· روابط فرد و سازمان
 


لینک منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا