قوانین و مقررات آقای خبر

الف- تعاریف:

«کاربر»: شخصیت حقیقی است که در «آقای خبر» ثبت نام می‌کند.

«آقای خبر»: فراهم کننده پلتفرم یا بستر انتشار و توزیع خبر و محتوا است.

«خبرنگار»: شخصیتی فعال و دارای مجوزهای قانونی است که قصد استفاده از پلتفرم «آقای خبر» برای انتشار و توزیع اخبار خود را دارد. «خبرنگار» در «آقای خبر»، معادل «منتشر کننده محتوا» نیز شناخته می‌شود.

«پروفایل رسمی»: عبارت است از بخشی از سایت «آقای خبر» که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و می‌تواند توسط آن اقدام به ایجاد پروفایل رسمی برای فرد و سپس تولید، انتشار، توزیع و جمع‌آوری بازخوردهای خبری و سایر امکاناتی که در آینده به آن اضافه خواهد شد، کند.

«محتوا»: هرگونه مطلب اعم از خبر، گزارش، یادداشت، مقاله، تصویر، ویدیو، صوت و سایر گونه‌های انتقال اطلاعات است که توسط کاربر تولید می‌شود و بر روی پایگاه خبری «آقای خبر» منتشر و توسط آن در بین دریافت کنندگان محتوا توزیع می‌شود.

«خبرخوان»: عبارت است از فرد یا افرادی که دریافت کننده محتوای منتشر شده بر روی «آقای خبر» هستند. خبرخوان‌ها شامل، خبرنگاران، رسانه‌ها و سایر افرادی است که در دیتابیس رسانه‌های «آقای خبر» ثبت شده‌اند و یا به نحوی برای دریافت محتوا، در«آقای خبر» ثبت نام کرده‌اند.

«توزیع»: عبارت است از ارسال محتوای تولید شده توسط کاربر به خبرخوان‌های در دیتابیس‌های «آقای خبر» که شامل ابزاری همچون ایمیل، پیامک، رسانه‌های اجتماعی و یا سایر ابزار انتقال اطلاعات است.

«تحریریه»: عبارت است از فرد یا افرادی از «آقای خبر» که بر محتوای دریافت شده از سوی کاربران نظارت می‌کند و سپس آن را بر روی خروجی «آقای خبر» منتشر و سپس بر اساس درخواست کاربر، در بین خبرخوان‌ها توزیع می‌کند.

ب- شرایط کلی استفاده از «آقای خبر»:

هر کاربر سامانه «آقای خبر»، موظف به رعایت شرایط و مقررات استفاده از خدمات آن است و ثبت نام در این سامانه بدون موافقت با این شرایط و قوانین امکان‌پذیر نیست و ثبت نام هر کاربر به منزله مطالعه آن و سپس تایید شرایط عضویت است. این قوانین ممکن است به طور متناوب به روز شوند و در قسمت قوانین و مقررات قرار می‌گیرند. «آقای خبر» می‌تواند دسترسی هر کاربری که به تشخیص خود به این شرایط پایبند نبوده را ابتدا با اخطار قبلی و سپس بدون اطلاع وی محدود کند و یا از دسترسی وی به طور کامل جلوگیری کند. در «آقای خبر»، اخبار توسط خبرنگاران منتشر می‌شود و خبرنگاران به عنوان منتشر کننده خبر شناخته می‌شوند و لذا مسئولیت هرگونه خبر منتشر شده با خود خبرنگار است. در واقع «آقای خبر» به عنوان فراهم کننده بستر انتشار برای اخبار و محتوا شناخته می‌شود و مسئولیت محتوای ارائه شده و صحت آن به عهده منتشر کننده خبر است. به همین جهت، هر خبرنگار منتشر کننده خبر، دارای صفحه‌ای اختصاصی در «آقای خبر» است که اخبار منتشره در آن، به عنوان اخبار تایید شده (مورد تایید) آن خبرنگار شناخته می‌شوند و قابل تکذیب از سوی منتشر کننده خبر نیست. «آقای خبر» و یا هیچ یک از کاربران آن، خود منتشر کننده اخبار بدون اطلاع خبرنگار نیستند و در واقع محتوای منتشر شده در پروفایل رسمی هر خبرنگار، تنها پس از تایید کاربر مدیریت کننده آن، منتشر می‌شود. هیچ یک از کاربران اجازه انتشار محتوا به نمایندگی از کاربری که نماینده آن نیستند را ندارند. پروفایل کاربری تنها می‌تواند توسط کاربرانی که پروفایل آن را ساخته‌اند مدیریت شوند، مگر اینکه درخواستی از سوی آن کاربر به طور رسمی به «آقای خبر» ارسال شود تا دسترسی کاربران قبلی محدود شود و یا کابران جدیدی به مدیریت آن پروفایل اضافه شوند. حفظ و نگهداری کد کابری (ایمیل) و رمزهای عبور و دسترسی به «پنل کاربری»، به عهده کاربر است و در صورت قراردادن کد کاربری و ایمیل در اختیار دیگران، مسئولیت انتشار اخبار و محتوا بر عهده کاربر اصلی است. «آقای خبر» احراز هویت کاربر را تنها از طریق نام کاربری و رمز عبور صورت می‌دهد.

«آقای خبر» به عنوان ارائه دهنده پلتفرم و یا زیرساخت انتشار خبر شناخته می‌شود و مسئولیت آن، تایید هویت کاربر منتشر کننده خبر است. به همین جهت، «آقای خبر» می‌تواند مدارکی دال بر فعالیت قانونی فرد موردنظر همچون «روزنامه رسمی و آخرین تغییرات فرد» برای استفاده از سرویس‌های «آقای خبر»، را از فرد نماینده درخواست کند. برای انتشار اخبار به نمایندگی از یک کاربر، هر فرد حقیقی می‌تواند در «آقای خبر» به عنوان یک «خبرنگار» ثبت نام کرده و سپس یک یا چند پروفایل کاربری را در «آقای خبر» ایجاد کند. هر کاربر موظف است هویت خود را با ارائه مدارکی همچون تصویر کارت ملی به بخش «مدیریت آقای خبر» احراز کند. وی همچنین موظف است طی اقرارنامه‌ای، اذعان کند که به نمایندگی از فرد مورد درخواست برای انتشار اخبار و آگاهی مدیریت آن فرد، اقدام به انتشار اخبار در «آقای خبر» و سپس توزیع آن در سایر رسانه‌ها می‌کند. «آقای خبر» مجاز است در صورت لزوم، مدارکی را در این زمینه همچون «نامه معرفی آن فرد به عنوان یک خبرنگار برای انتشار و توزیع اخبار در سربرگ سایت» را از شخص درخواست کند. به جهت موارد قانونی و اطمینان از اینکه «آقای خبر»، کانال اخبار موثق و مورد تایید کاربران منتشر کننده خبر است، هر کاربر با ثبت نام در «آقای خبر» و «ثبت پروفایل کاربری» اذعان می‌کند که اطلاعات دقیق و کاملی از هویت خود و اطلاعات مرتبط با کاربری مورد نظر برای انتشار و توزیع اخبار آن را به «آقای خبر» ارائه داده است. «آقای خبر» می‌تواند حساب‌های کاربرانی که اطلاعات هویتی خود را به طور کامل تکمیل نکرده و یا مدارک مورد درخواست احراز هویت را ارسال نکرده‌اند را مسدود کرده و یا از انتشار اخبار آنها جلوگیری کرده و یا صفحه رسمی کاربر ثبت شده و یا پروفایل آنها را از خروجی خود حذف کند. در صورتی که فرد یا کاربر ثالثی و خارج از کاربری همچون کاربراهای تبلیغاتی و یا مشاوران روابط عمومی، قصد دارند از «آقای خبر» برای انتشار و توزیع اخبار یک کاربر استفاده کنند، موظفند نامه معرفی از سوی کاربر به «آقای خبر» را به عنوان نماینده آن فرد در انتشار و توزیع اخبار در رسانه‌ها، به «آقای خبر» ارسال کنند.

پ- شرایط انتشار اخبار در «آقای خبر»

تیم تحریریه «آقای خبر»، تمامی اخبار و مطالب را قبل از انتشار در سایت اخبار رسمی و همچنین قبل از توزیع آن در بین رسانه‌ها، مطالعه کرده تا از تبعیت آنها با قوانین جاری، استانداردهای خبری، دارای ارزش خبری بودن، تبلیغاتی نبودن و تطابق آن با فرمت محتوای استاندارد «آقای خبر» اطمینان حاصل کند. تبعیت دقیق و کامل از این راهنما به تسریع در تایید مطلب شما و انتشار سریع آن و سپس توزیع آن در سایر رسانه‌ها کمک می‌کند. این اصول و راهنماها به طور منظم به روز شده و (منتشر کننده اخبار) باید از طریق مراجعه به لینک آن در سایت «آقای خبر» از تغییرات آن آگاه شود و پذیرش آن در این مرحله، به منزله پذیرش حق «آقای خبر» در به روزرسانی و ویرایش آن در آینده خواهد بود.عدم تبعیت از این راهنمای کلی، به یکی از موارد ذیل منجر خواهد شد: رد درخواست شما مبنی بر انتشار محتوا (خبر به طور کل قابل انتشار نیست) درخواست اصلاح بخش‌هایی از محتوا پیش از انتشار درخواست از شما مبنی بر ویرایش و یا بازبینی مجدد محتوا (اصلاح اشکالات نگارشی و یا دستوری).

ت- منبع خبری:

هر خبر در تیتر و خلاصه خود، باید به طور گویا نشان‌ دهنده این مطلب باشد که این مطلب از سوی چه شخصی منتشر شده است. در واقع کاربر منتشر کننده خبر نباید در متن خبر، از شخص منتشرکننده آن فاصله بگیرد و اینگونه القا کند که شخص و یا خبرنگار خارج از کاربری، مطلبی را بدون اطلاع آن در مورد آن نوشته است.

ث- حوزه‌های خبری:

کاربرهای منتشر کننده خبر باید تنها اخبار فعالیت خود را منتشر کنند و از انتشار اخبار در مورد سایر کاربرها منع می‌شوند. همچنین اخبار ارسالی نباید به منافع سایر کاربرها و یا رقبا آسیب زده و یا باعث ترویج مسائل منفی در مورد آنها شود. اخبار ارسالی باید در حوزه فعالیت کاربر باشد و ارائه اخبار در حوزه‌های غیر مرتبط با فعالیت‌های کاربر مجاز نیست.

ج - قالب کلی خبر و مطلب ارسالی:

اخبار ارسالی از سوی افراد به «آقای خبر»، باید حاوی اطلاعات دقیق، متناسب با زمان، شفاف و دارای ارزش خبری و محتوایی و عاری از اغراق تبلیغاتی، درخواست مستقیم از مخاطب برای انجام کاری مرتبط با خرید محصولات و خدمات و عاری از هرگونه پیام‌های هرزگونه باشد.

چ - ارزش خبری:

اخبار ارسالی باید دارای ارزش خبری و محتوایی همچون موارد زیر باشد: اطلاعاتی زمان محور (خبری که در آن عنصر زمان در آن حضور دارد)، در مورد محصول یا خدمتی جدید، اخباری در مورد یک رویداد ارسال‌ کننده خبر و یا در موردی مرتبط با فعالیت و خدمات وی، کسب موفقیت در یک حوزه تجاری یا فرهنگی و اجتماعی، رویدادی مرتبط با فعالیت شرکت همچون سالگرد تاسیس، کسب یک جایزه و یا حضور در رویدادی تجاری، یک تحلیل یا مقاله در مورد یک رویداد جاری در سطح کشور و یا صنعت مرتبط با فعالیت شرکت باشد.

ح- تیتر خبر:

تیتر خبر باید دارای خصوصیات زیر باشد: تیتر هسته اصلی خبر است که باید به طور شفاف و واضح و عاری از هرگونه استعاره و تشبیه باشد به نحوی که تنها با خواندن تیتر مطلب، خواننده به هدف انتشار آن پی ببرد. تیتر نباید تلاش کند تا خواننده را به طور نامحسوس و یا زیرکانه به خواندن متن آن تشویق کند و یا از متن خبر و عناصر تشکیل دهنده آن به دور باشد.

خ- خلاصه خبر:

خلاصه خبر یا «لید» خبر، همانگونه که از نام آن پیداست، خلاصه‌ای است از اتفاق خبری و باید دارای مواردی همچون عنوان خبر، زمان، مکان، فرد یا افراد درگیر در آن و یا دلایلی باشد که خبر را دارای ارزش خبری می‌کند. خلاصه خبر باید به گونه‌ای باشد که حداکثر اطلاعات ممکن که در مورد اصل ماجرا را در خود منعکس کرده باشد. مقدمه چینی و یا مطالب غیر مرتبط با خبر و پیش زمینه‌های خبر نیست در خلاصه خبر درج شود. به طور کلی خواننده باید با خواندن تیتر به همراه خلاصه خبر بتواند هرآنچه که باید را از خبر دریافت کند. به جهت ایندکس شدن مناسب خبر در موتورهای جستجو، استفاده از نام شخص منتشر کننده خبر، عنوان رویداد و دو تا سه کلمه کلیدی منحصر به فرد با خبر و یک تا دو کلمه کلیدی مرتبط با صنعت مرتبط با فعالیت شخص توصیه می‌شود. حداکثر تعداد کلمات در خلاصه خبر، ۳۰ کلمه است.

د - لحن خبری:

لحن خبری باید از زبان سوم شخص و بی‌طرف باشد. لحن خبر باید عاری از هرگونه لحن مستقیم با استفاده از ضمائری چون «من»، «ما» و یا «شما» باشد، مگر اینکه از زبان یک سخنگو و یا مدیر... و یا شخص مشخص و معلوم دیگر و در داخل یک «نقل قول» قرار گیرد.

به طور کلی اخبار و محتوا باید حاوی لحن سوم شخص و بی‌طرف (از دید شخص ثالث و یا از دید یک روزنامه نگار) نوشته شوند.

مثال غلط: می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ما به آدرس ….. مراجعه کنید.

مثال صحیح: علاقه‌ مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت …….. مراجعه کنند.

خطاب مستقیم نشانه‌ای از تلاش برای تبلیغات مستقیم محصولات و خدمات است و قابل انتشار در «آقای خبر» نیست.

ذ - لحن تبلیغاتی:

استفاده از کلماتی همچون «شگفت‌انگیز»، «برترین»، «جذاب‌ترین» و به طور کل، استفاده از صفات تفصیلی غیر قابل اثبات، نشانه‌ای از به کارگیری لحن تبلیغاتی در خبر است که اخبار دارای اینگونه تعابیر قابل انتشار و توزیع توسط «آقای خبر» نیست.

ر- سبک نوشتار:

اخبار نباید شامل برجسته‌ سازی بخش‌هایی از مطلب به جهت جلب توجه باشد و استفاده از اینگونه سبک‌های نوشتاری تبلیغاتی می‌تواند موجب رد مطلب شود.

ز- لینک‌ها:

استفاده از لینک‌ها در داخل مطلب و یا در بخش «لینک‌های مطلب» (لینک‌هایی که در انتهای خبر نمایش داده می‌شوند) در اخبار مجاز است به شرط آنکه با حذف آنها، پیوستگی خبر از بین نرود و تمام عوامل و اجزای خبر را پوشش دهد. در واقع بدون لینک‌ها، مطلب برای یک خواننده قابل فهم باشد. لینک در داخل مطلب (یک قسمت از مطلب به سایتی دیگر لینک می‌شود)، تنها برای اطلاعات بیشتر در مورد همان بخش می‌توان لینک قرار داد. به عنوان مثال می‌توان نام یک محصول اشاره شده در مطلب را به صفحه مشخصات کامل آن محصول، در سایت منتشرکننده خبر لینک کرد. لینک قرار داده شده نباید دارای تصاویر یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور باشد. همچنین لینک قرار داده شده، باید فعال باشد و در صورتی‌که هنوز لینک فعال نیست، از قرار دادن آن در خبر خود داری کنید. منتشر کننده خبر، تنها می‌تواند لینک‌های مرتبط با سایت شخصی خود را در متن و یا انتهای خبر قرار دهد و لینک‌ دهی به سایت‌های ثالث ممکن نیست.

ژ- دست اول بودن خبر:

«آقای خبر»، مختار است که اخبار دارای تاریخ قدیمی و فاقد زمان مشخص را منتشر نکند. اخبار ارسالی باید از کانال «آقای خبر» برای اولین بار منتشر شوند زیرا مخاطبان آن و همینطور موتورهای جستجو تمایلی به انعکاس اخباری که قبلا و در سایر کانال‌های اطلاع‌ رسانی دیده‌اند ندارد. منتشر کننده خبر، باید «آقای خبر» را به عنوان اولین مرجع انتشار و توزیع مطلب خود برگزیند و سپس می‌تواند آن را در کانال‌های دیگر منتشر کند. این مساله شامل مطالبی که ابتدا بر روی سایت رسمی کاربری منتشر کننده خبر منتشر شده‌اند، نمی‌شود.

س- صحت اطلاعات:

اخبار و مطالب ارسالی نباید شامل ادعاهای غیر قابل اثبات همچون «بالاترین کیفیت»، «بهترین خدمات» و«مشتری مدارترین شخص» باشد مگر آنکه در قالب دریافت تاییدیه‌ای از سوی یک مرجع مشخص و از زبان آن باشد. در صورت ادعاهای همچون اختراع و ابتکار، باید ادعای مربوط با اسناد رسمی تایید کننده همراه شوند. تحریریه «آقای خبر» می‌تواند، در صورت نیاز اسناد تایید کننده ادعا را قبل از انتشار خبر، از منتشر کننده خبر درخواست کند و در صورت عدم ارائه این اسناد، می‌تواند از انتشار و توزیع اخبار مربوط خود داری کند.

ش - اطلاعات تماس تایید شده: همه کاربرها موظف به درج اطلاعات تماس خود در انتهای اخبار برای دسترسی آسان دریافت‌ کنندگان خبر جهت کسب اطلاعات بیشتر هستند. این اطلاعات شامل نام، ایمیل و شماره تماس یک فرد مطلع در کاربری منتشر کننده خبر است.

ص- اطلاعات مرتبط با سهام و بازار سرمایه: کاربرهای منتشر کننده خبر که در بازار سرمایه و بازار بورس فعال هستند باید استانداردهای مرتبط با انتشار اخبار مالی و وضعیت خود را براساس استانداردهای سازمان‌های ذیربط تنظیم کنند. ادعاهای مرتبط با وضعیت سهام، پیش‌ بینی‌های درآمدی و وضعیت فعلی کاربرهای فعال در بازار پول و سرمایه، باید براساس خط مشی و استانداردهای نهادهای قانونی کشور باشد. «آقای خبر» در صورت نیاز، می‌تواند قبل از انتشار خبر، نامه تاییدیه‌ای در سربرگ کاربر و با امضای مدیرعامل آن مبتنی بر به عهده گرفتن مسئولیت‌های قانونی انتشار خبر و یا مستندات قانونی خبر همچون آمار مالی تایید شده توسط نهادهای قانونی را درخواست کند.

ض - نکات نگارشی و املایی:

اخبار ارسالی به «آقای خبر» باید فارغ از هرگونه غلط‌های املایی و نگارشی باشد و نباید دارای لغات پیچیده و یا بسیار تخصصی باشد. در صورت ضرورت استفاده از لغات تخصصی، ارائه توضیح کوتاهی در مورد آنها در متن خبر الزامی است. «آقای خبر» می‌تواند خود اشکالات نگارشی را مرتفع کند ولی مختار است، انتشار خبر را منوط به حل اشکالات توسط فرد کند و یا برای اصلاح آنها، مبالغی را براساس تعرفه ویرایش درخواست کند.

ط - ویرایش و یا حذف خبر:

اخبار ارسالی به «آقای خبر»، پس از انتشار بر روی سایت قابل حذف نیست و ویرایش بر روی آنها به جز بر روی موارد جزئی امکان‌ پذیر نیست. «آقای خبر» می‌تواند هرگونه درخواست حذف و ویرایش را به دلیل گمراه کردن خوانندگان و آسیب‌های این مطلب بر ایندکس شدن توسط موتورهای جستجو نپذیرد و در صورت پذیرش آن، ملزم به انجام آن در بازه زمانی خاصی نیست. در صورتی‌ که سایر رسانه‌ها و خبرنگاران مطلب منتشر شده بر روی «آقای خبر» را به عنوان خبرهای مورد تایید کاربر، در رسانه‌های خود بازتاب دهند، «آقای خبر» هیچگونه تعهدی نسبت به درخواست آنها برای حذف و یا ویرایش خبر ندارد. کاربر منتشر کننده خبر می‌تواند در صورت نیاز به اصلاح خبر قبلی، خبر جدیدی مبنی بر «اصلاحیه»، با درج کد و لینک خبر قبلی، منتشر کند.

ظ - اخبار غیر قابل انتشار:

اخبار و محتوای مرتبط با فعالیت‌های غیرقانونی و یا فعالیت‌های هرزگونه از کانال «آقای خبر» قابل انتشار و توزیع نیست. این اخبار می‌تواند شامل مطالب کاربرهای هرمی غیرقانونی، شرط‌بندی، محصولات غیر قانونی در کشور، محتوای مرتبط با داروها و ادعاهای محصولات معجزه‌ گر در زمینه سلامتی و یا ترک اعتیاد، محتوای هرزگونه، محتوای حاوی ترغیب به کلیک بر روی لینک برای ایجاد ترافیک، تلاش برای کسب لینک و اعتباردهی به وب‌ سایت و یا جذب اطلاعات مخاطبان برای استفاده در سیستم‌های هرزگونه (اسپم) و یا جمع‌ آوری اطلاعات مخاطبان برای فروش به کاربرهای ثالث و فعالیت‌های مشابه است.

از اینکه رسانه ما را برای خواندن اخبار انتخاب کردید خشنودیم. امیدواریم که بتوانیم به سطح معلومات شما بیفزایم. محتوای آقای خبر در بیش از ۸ سرفصل مختلف و متنوع دائما بروزرسانی می شود. تلاش ما اینست که اگر شما آنلاین باشید، از مهمترین خبرها بر اساس علاقه تان در کوتاهترین زمان مطلع شوید.